Risti ja kala kuviot

Rippikoulu eli ripari

Rippikoulu on osa kirkon jatkuvaa ja ihmisen koko eliniän kestävää kasteopetusta. Rippikoulu kestää noin puoli vuotta ja siihen sisältyy seurakunnan toimintaan ja elämään osallistumista, rippileiri sekä konfirmaatiojuhla.

Rippikoulun voi käydä myös aikuisena esimerkiksi yksityisrippikouluna tai varusmiesrippikouluna asepalveluksen yhteydessä.

Erityisrippileiri (esim. kehitysvammaisille) järjestetään Kalajoen kristillisellä opistolla.

Lisää tietoja ripareista löytyy täältä

Rippikoulusta Oulaisissa

Piispainkokous hyväksyi huhtikuussa 2017 käyttöön uuden rippikoulusuunnitelman, joka otettiin Oulaisissa käyttöön vuoden 2018 rippikouluissa.

Rippikoulu jaksottuu nykyään entistä vahvemmin varsinaiselle rippikouluvuodelle. Ilmoittautuminen tapahtuu syksyllä. Alkukeväällä on kaikille rippikoululaisille yhteisiä teemapäiviä ja -kokoontumisia. Yksittäisen ryhmän yhteiset messut ja Gospeli-nuortenillat ovat kevään aikana, ja suomalaisen rippikoulun vahvin lenkki eli leiri on edelleen talvella tai kesällä.

Perinteinen osallistumiskortti on jäänyt historiaan, ja kaikki toiminta tapahtuu ryhmäkohtaisesti. Rippikoulun aikana on mahdollisuus osallistua  ehtoolliselle yhdessä leirin ohjaajien kanssa. Myös yhteyttä nuoren perheeseen pyritään vahvistamaan.

Nuorisotyönohjaaja
Oulaistenkatu 59