Lähetys ja kansainvälinen auttaminen

Lähetystyö on luovuttamaton osa seurakunnan perustehtävää. Osallistuminen maailmanlaajuisen kristillisen kirkon rakentamiseen perustuu Kristuksen omaan esimerkkiin sekä hänen antamaansa käskyyn kastaa ja opettaa. Nykyään monilla alueilla lähetystö on yhteistoimintaa paikallisten kristittyjen kanssa heidän tukemisekseen.

Käytännössä lähetystyö voi olla esimerkiksi kirkkojen jumalanpalveluselämän tukemista, globaalin oikeudenmukaisuuden edistämistä, raamatunkäännöstyötä uusille kielille, kehitysmaiden heikoimmassa asemassa olevien auttamista, yhteistyökirkkojen kasvatus- ja julistustyön kehittämistä tai yhteistyökirkkojen työntekijäkoulutuksen tukemista. Niillä alueilla, joilla kristillistä kirkkoa ei vielä ole, lähdetään liikkeelle ihan alusta, jolloin olennainen osa työtä on ensimmäisten seurakuntien perustaminen.

Oulaisten seurakunnalla on nimikkolähettejä ja -kohteita mm. Afrikassa ja Aasiassa. Vapaaehtoiset vastuunkantajat järjestävät tapahtumia lähetystyön tukemiseksi. Lähetystyötä tukevia Kauneimmat joululaulut -tilaisuuksia järjestetään vuosittain kirkossa, kylillä ja hoitolaitoksissa.

Lähetystyö liittyy usein yhteen kansainvälisen diakonian kanssa, joka on usein akuutissa hädässä olevien lähimmäisten auttamista maailman kriiseissä.

Mitä Oulaisissa tehdään?

Seurakunnalla on osa-aikainen lähetyssihteeri, joka pitää yhteyttä lähetyskohteisiin maailmalla ja koordinoi lähetystyöhön liittyvää toimintaa paikallisesti. Suurin osa paikallisesta työstä toteutuu vapaaehtoisten seurakuntalaisten voimin. Toiminnan rahoitus muodostuu talousarvioon hyväksytyistä määrärahoista ja vapaaehtoisesti kerätyistä varoista. Sinäkin voit tukea työtä maailmalla joko rukoilemalla lähetystyön puolesta, antamalla taloudellista tukea suoraan tai tulemalla toimintaan mukaan.

Lähetystyön ja maailmanlaajan kirkon puolesta rukoillaan jokaisessa jumalanpalveluksessa. Myös monet jumalanpalveluskolehdit kerätään lähetyksen hyväksi.

Lähetystyö ja maailmanlaajan kirkon tilanne ovat säännöllisesti aiheina seurakunnan kerhoissa ja muissa toiminnoissa.

Toimintamuotoja:

Erilaiset myyjäiset ja tapahtumat
Lähetyksen päiväkerho
Lähetyskasvatus, mm. kouluvierailut ja tapahtumat

Lähetyssihteeri:
Ritva Pärkkä
Puh. 044 579 7432
sähköposti: ritva.parkka@evl.fi

Kirkkoherra:
Matti Hirvilammi
Puh. 044 579 7470
sähköposti: matti.hirvilammi@evl.fi

Olet sydämellisesti tervetullut mukaan toimintaan!