Apua ja tukea

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakoniatyöntekijät ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten.
Myös Palveleva puhelin (01019 0071) ja perheasiain neuvottelukeskus (08-425 990) ovat käytettävissäsi.

Vaikeiden asioiden kanssa ei ole hyvä jäädä yksin, vaan niistä on tärkeää puhua jonkun kanssa. Olipa mielessäsi iso tai pieni murhe, seurakunta on tukenasi.

Taloudellinen avustaminen

Taloudellisen avustamisen myöntämiskäytäntö muuttuu Oulaisten seurakunnassa

Oulaisten seurakunnan diakoniatyö avustaa vaikeassa tilanteessa olevia vähävaraisia myös pienillä summilla taloudellisesti. Pääasiassa avustuksia myönnetään maksusitoumuksina ruoan ostoon. Avustuksen saamisen edellytyksenä on taloudellisen tilanteen selvitys.

Avustusten myöntämiskäytäntö muuttuu 1.1.2023 alkaen. Jatkossa avustushakemukset käsitellään taloudellisen avun tiimissä ja päätöksistä ilmoitetaan hakijoille. Avustuksia ei välttämättä myönnetä vastaanottokäynnin yhteydessä.

Diakonia-avustuksen ajanvarauspäivät ovat kaksi kertaa kuukaudessa tiistaiaamuisin. Ajanvaraus on klo 9–10 puhelimitse ajanvarausnumerosta 044-5797426. Tarkemmat tiedot löydät kirkollisista ilmoituksista nettisivuilta tai lehdistä.

Varaudu esittämään virallinen toimeentulolaskelma tai muu kirjallinen selvitys tuloista ja menoista. Ensin pitää selvittää, voiko saada toimeentuloapua Kelalta tai sosiaalitoimelta. Jos muilta tahoilta saatu apu ei riitä ja elämäntilanne on hankala, diakoniatyöntekijältä voi saada apua osto-osoitusten muodossa kauppaan välttämättömiin ruoka- ja hygieniatuotteisiin. Avustukset ovat kertaluonteisia.

Muissa kuin diakonia-avustuksiin liittyvissä asioissa voi ottaa yhteyttä suoraan diakoniatyöntekijöihin:

Raisa Tamminen 044 5797425

Marika Kamps 040 6153416

Ritva Pärkkä 044 5797432

Lahjoitukset

Otamme vastaan vähävaraisille paikkakuntalaisielle suunnattuja joululahjoituksia diakoniatoimistolla ja kirkkoherranvirastossa. Toivomme lahjoitukset lahjakortteina esim. paikallisiin liikkeisin tai palveluihin. Lahjoitukset kannattaa toimittaa marraskuun aikana, jotta ehdimme jakaa ne tarvitseville joulukuun alkupuolella. Lisätietoja diakoniatyöntekijöiltä.

Keskusteluapua seurakunnasta

Jokainen ihminen tarvitsee tukea ja kuuntelijaa. Ongelmien ei tarvitse välttämättä olla hengellisiä, vaan seurakunnan työntekijöille voi kertoa asiasta kuin asiasta. Heidän kanssaan käydyt keskustelut ovat ehdottoman luottamuksellisia.

Oulaisten päivystävän papin numero  044-5797 404 on tarkoitettu niihin äkillisiin tilanteisiin, joissa tarvitaan pappia: kriisitilanteet, yksityinen ehtoollisen vietto, saattohartaudet ja muu sielunhoito.

Akuutissa kriisitilanteessa voit soittaa

Oulaisten päivystävä pappi 044-5797 404

Sururyhmä

Suruun liittyy monia kysymyksiä ja kipeitä tunteita. Haluamme tarjota läheisensä menettäneille mahdollisuuden kokoontua yhteen keskustelemaan. Sururyhmä on tarkoitettu kaikille sureville, ikärajaa ei ole. Ryhmään voi tulla, vaikka läheisen kuolemasta olisi kulunut jo vuosia. Usein tuntee kulkevansa surun tietä yksin, mutta toisten läsnäolo ja kokemukset surusta voivat lohduttaa, tukea ja luoda toivoa. Oulaisten seurakunnan sururyhmä alkaa yleensä marraskuussa. Kalajoen rovastikunta järjestää sururyhmiä esim. lapsille ja itsemurhan tehneiden omaisille.

Päihdeongelmia?

Seurakunnassamme kokoontuu Viimetippa-ryhmä. Ryhmä kokoontuu torstaisin klo 11 - 14 seurakuntakodin nuorten tilassa (Oulaistenkatu 59, vasemmanpuoleisin ovi). Viimetipassa kahvitellaan, keskustellaan ja siellä voi pelata biljardia. Seurakunnan työntekijän voi tavata Viimetipassa kerran kuukaudessa.

Kalajoen rovastikunnan nettisivutLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mainos kirkon perheneuvonnasta. Voi soittaa maanantaista torstaihin klo 12-13 nroon 08425990.