Ristiäiset

Onneksi olkoon, perheeseenne on syntynyt uusi ihminen! Kasteessa ihminen saa jotain, minkä vain Jumala voi hänelle lahjoittaa: uskon, armon ja pelastuksen.

Ristiäiset voi järjestää kotona, seurakuntakodilla, kirkossa tai muussa juhlaan sopivassa tilassa, vaikka jumalanpalveluksen yhteydessä. Lapsen kaste toimitetaan kolmen kuukauden kuluessa syntymästä. Aikuiskasteen saa kastamaton aikuinen, joka haluaa liittyä kirkon jäseneksi.

Ottamalla yhteyttä seurakuntaan saa tietoa kummien valinnasta, etu- ja sukunimilaista, kastetilaisuuden järjestämisestä, mahdollisesta tilojen vuokrauksesta, ynnä muusta mieltä askarruttavasta ristiäisiin liittyvästä asiasta.

Kun haluat järjestää ristiäiset eli kastetilaisuuden Oulaisten seurakunnassa, ota yhteys kirkkoherranvirastoonLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku